Ellen stelt zich voor

IMG_5517Mijn naam Ellen Stuut. Ik ben 33 jaar (ja echt…) en woon samen met mijn man Patrick en onze kinderen Jesse (5) en Sophie (1) in Schelluinen. Omdat Patrick veel reist voor zijn werk ben ik minimaal 1 week in de maand mama en papa tegelijk. Twee dagen per week werk ik als secretaresse op een notariskantoor in Molenaarsgraaf, op de afdeling Ondernemingsrecht.

Na de geboorte van Sophie eind 2013 wilde ik graag starten met hardlopen. Mijn doel was de 5 km van de Ladiesrun in Rotterdam in juni 2014. Ik schreef mij in voor de 7 weken durende Start-to-Run cursus die startte in maart 2014. Ik vond het best spannend om (in m’n eentje…) aan de trainingen deel te gaan nemen, maar tjongejonge wat ben ik blij dat ik die stap toch heb durven zetten: wat heeft het mijn (manier van) leven positief verandert!

Wat is je sportieve achtergrond

Ik heb zoveel sporten gedaan, ik zal er vast wel één vergeten: tennis, turnen, jazz-ballet, stijldansen, atletiek (waarbij ik een hele grote hekel had aan de 1000 meter, omdat ik altijd als laatste eindigde…), maar meer dan de helft van m’n leven heb ik gevoetbald. Eerst bij Schelluinen in jongens-teams, later bij de dames van Peursum (Giessenburg) en weer later terug op het honk, nu bij de dames van Schelluinen. Mijn positie was meestal in de spits. In het begin van m’n voetbalcarrière heb ik ook nog een aantal seizoenen in het Dordtse selectieteam De Leeuwinnen gespeeld. Een geweldige ervaring!!

Welke runs heb je allemaal al gedaan

Mijn eerste run was dus de Ladiesrun vorig jaar juni. In diezelfde week ging ik mee met de ExtraRunners naar Werkendam.
Niet veel later liep ik de Beter Loop in Giessenburg en ook die in Arkel, de Loop naar de Pomp in Noordeloos en de Crazy River Run (allemaal 5 km). En toen raakte ik geblesseerd…. Ik had té veel, té vaak, té hard gelopen, m’n lichaam niet goed genoeg aan het lopen laten wennen en het ook niet genoeg laten rusten, en dan gaat het dus mis! Ik was (weet ik nu…) té enthousiast, en té gefocust op het halen van een bepaalde tijd.

Hoe ben je hersteld van je blessure?

Eerst nam ik, hoewel het me veel moeite kostte, RUST… Ik wilde zo graag lopen, en ik miste thuis het prettige ‘familie-gevoel’ van de ExtraRunners. Daarom kwam ik af en toe wel naar de trainingen en fietste dan met de groep mee. Later nam ik deel aan de Runningtherapie van Vivi. Mijn doel was om minder hoge eisen aan mezelf te stellen, minder prestatiegericht te zijn, minder te stressen, meer te kunnen genieten, et cetera. Ik kocht nieuwe schoenen, een horloge en hartslagmeter, Vivi leerde me een andere manier van lopen aan en een aantal ademhalingsoefeningen (en nog veel meer) en hoewel ik er in het begin misschien niet genoeg voor openstond, ik noemde het zelfs ‘zweverig’, heeft de cursus (zoals ik het liever noem) me echt geholpen bij het behalen van mijn doelen en heb ik er, zeker privé, iedere dag profijt van!

Wat is jouw favoriete afstand

Op dit moment is de 10 km mijn favoriete afstand. Ik wil deze afstand nog vaak lopen, totdat ik het gevoel heb klaar te zijn voor een eventuele volgende stap. Ik heb mij dit jaar ingeschreven voor het Grote Rivieren Loopcircuit en ik hoop aan het einde van het jaar met een goed gevoel (dus zonder heel veel moeite en dipjes vanaf km 7) de 10 km binnen het uur te kunnen lopen. Maar niet (meer) kostte wat het kost! Ik wil niet weer geblesseerd raken en gewoon lekker kunnen blijven lopen. Hardlopen helpt mij bij het ‘ontstressen’, zo heb ik het laatste jaar ondervonden. En dat vind ik zo fijn! Het gevoel dat hardlopen mij geeft is me veel meer waard dan het behalen van een bepaalde tijd!

Ellen-rdamHoe heb jij je voorbereid op de ¼ Marathon?

Onder begeleiding van Nicole en Gert heb ik me voorbereid op de 1/4 marathon van Rotterdam, afgelopen 12 april. Nicole had een mooi schema doorgestuurd en ik probeerde dit schema ook echt 3x in de week te volgen. Helaas lukte dit ivm het werk van Patrick niet altijd. Ook kom je met 2 kleine kindjes waarvan er 1 ’s nachts nog wel eens wakker wordt, niet altijd aan een goede nachtrust en voldoende rust toe… Gelukkig kan ik dat tegenwoordig accepteren en stel ik, als m’n lichaam me aangeeft dat het nodig is, gewoon mijn doelen bij.

Ik ben Dick, Vivi, Nicole en Gert erg dankbaar voor de begeleiding, tips en trucs, adviezen, tijd en wijze raad van het afgelopen jaar. Maar ik wil zeker ook alle andere eXtra’s bedanken voor het afgelopen jaar. Ik ben echt oprecht blij dat ik het hardlopen én jullie heb ontdekt en leren kennen. We zijn een super leuke hardloop-familie!

Heb je nog tips voor andere lopers

Toen ik geblesseerd was schreef Corinne W mij: “Beter nu even rusten en straks weer lekker lopen, dan nu lopen en straks heeeeeeel lang rusten….” Dat bleek en is zó waar! Ik heb hem al een paar keer gedeeld. Ik vergeet ‘em nooit meer!
En: luisteren naar je lichaam, wees verstandig. En dan nog eentje van Pinterest die me na m’n blessure erg aanspreekt: Vier geen finish-tijden, vier finish-lijnen!

IMG_5518Doorgeefpen

Uiteraard geef ik de pen door aan mijn favoriete ‘hol-maatje’ Diana de Swart! Diana en ik hebben elkaar leren kennen op de trainingen, vorig jaar maart dus. Velen van jullie denken dat wij elkaar al járen kennen, en/of dat wij zussen zijn, en/of halen ons steevast door elkaar. Dat is zó grappig!!

Diana, meid, succes!

You may also like...