Hardlopen in de winter

Na een heerlijke zomer en een ontzettend zachte herfst begint het dan toch echt winter te worden. Hardlopen in de winter kan heerlijk zijn, maar het is wel van belang om je goed op de winter te kleden en om goed om te gaan met de warming up en cooling down.

Veel mensen hebben de neiging om zich extra warm aan te kleden tijdens de winter. Het is belangrijk om warm genoeg aangekleed te zijn, maar je kleed je al snel te warm aan. Katoen is per definitie minder geschikt als hardloopkleding. Katoen houdt namelijk veel vocht vast, waardoor je snel afkoelt.

Een goed werkend hardloopkleding systeem bestaat in de winterperiode uit een drie-lagen systeem.

De eerste laag, de onderkleding zorgt voor een snelle afvoer van zweet, waardoor je minder snel afkoelt. Daarnaast werkt de onderkleding isolerend.

De tweede laag, de zogenoemde isolerende tussenlaag fungeert om het lichaam aangenaam warm te houden en om zweet van de eerste laag af te voeren. Voor het aankopen van de tussenlaag is het belangrijk dat je selecteert op eigenschappen die warmte en vochttransport mogelijk maken.

De derde kledinglaag beschermt je tegen water en wind. De belangrijkste eigenschappen van de buitenlaag zijn dan ook winddicht, ademend en waterafstotend, te meer om afkoeling te voorkomen. Het ademende vermogen dient om overtollige warmte af te voeren.

Het laatste waar je rekening mee moet houden is dat je veel warmte verliest via je hoofd en handen. Kies vooral handschoenen en mutsen van functionele materialen die je warm en comfortabel houden.

Heb je de gelegenheid om je warming up binnen te doen, dan heeft dit de voorkeur. Heb je die mogelijkheid niet, zorg dan dat je niet te veel afkoelt tijdens het stretchen van je spieren. Hou ook de cooling down buiten kort en efficiënt. Het spreekt voor zich dat hier ook de voorkeur geniet om dit binnen te doen.

Je zou het wellicht niet verwachten, maar wanneer je koude lucht inademt, droog je nog sneller uit. Neem daarom bij duurlopen dan ook water mee en drink met kleine slokjes. Als je langer gaat lopen is het verstandig ook iets te eten mee te nemen, bijvoorbeeld in de vorm van een gel of bijvoorbeeld gedroogde vruchten. Door te eten produceer je overigens ook weer warmte.

Mocht jij nog tips hebben die aanvullend kunnen zijn op dit schrijven laat het ons dan weten via het contactformulier.

You may also like...